headhunting-executive-search-recrutare

In mediul competitiv de business, identificarea si atragerea talentelor este vitala pentru succesul unei companii. Sunt oare unul si acelasi lucru un proces de Headhunting cu unul de Executive Search? Ce ar trebui sa alegi pentru angajarea personalului potrivit pentru angajatorul tau sau compania ta? Daca esti angajator, afla cand isi atinge limitele un anunt de recrutare in articolul ce urmeaza.

Headhunting, ce inseamna?

Headhunting implica un proces de recrutare proactiva, bazat pe targetarea candidatilor care nu se afla in cautare activa a unui loc de munca, pentru unele posturi de nisa, de executie sau de conducere. Sensul acestui concept nu se mai limiteaza doar la recrutarea de specialisti, pentru pozitii inalt specializate sau de conducerere, ca in trecut. Piata se afla intr-un deficit de personal, iar candidatii doriti de catre angajatori au intrat intr-o stare de „hibernare” in privinta deschiderii catre schimbarea locului de munca. Astfel, un proces de recrutare eficient poate inseamna sa recurgi chiar si la Headhunting.

Pentru a avea rezultate in gasirea celor mai potriviti candidati, Headhuntingul devine o metoda complementara deseori necesara.  In anumite domenii si pentru anumite posturi, postarea unui simplu anunt de recrutare nu mai este suficienta. Un Headhunter aloca resurse considerabile de timp, necesita un networking consistent, informatii despre piata pentru a sti unde si cum poate gasi persoanele potrivite. De asemenea, aceasta are nevoie de abilitati de persuasiune, sa poata convinge candidatii sa accepte o discutie sau un nou rol in compania clientului in absenta unui interes preliminar catre o schimbare din partea acestora. Headhuntingul uneori se focuseaza pe anumite nume din industria respectiva si care ocupa posturile de interes si nu pe orice candidat eligibil. Este si aceasta, inca o diferenta fata de un proces clasic de recrutare. O alta diferenta este focusul pe candidatii care au o reputatie de a putea livra anumite rezultate. Un demers de recrutare inalt calitativ nu poate fi despartit de serviciul de executive search, fiind nevoie de o cunoastere profunda a pietei de HR si de o abordare consultativa si creativa a procesului.

Headhunting sau Executive Search?

Serviciul de executive search are o abordare extensiva, personalizata a procesului de recrutare pentru selectia unor candidati. Candidatii propusi corespund intr-o masura foarte mare postului, culturii organizationale si nevoilor de afaceri. Candidatii de interes sunt cei care pot livra anumite rezultate. Procesul de Executive Search nu este reductibil la recrutarea clasica sau tehnica Headhunting, desi recurge la acestea. In executive search este nevoie de intelegerea aprofundata a nevoilor companiei in contextul pietei. Incepe cu definirea postului, a celor mai potrivite surse (industrii/companii/roluri) din care se pot targeta candidatii, si se rafineaza in oferirea unor servicii de „Assessment center”. Abordarea conduce catre o lista de candidati eligibili si cu un profil personalizat. Este tocmai ceea ce transforma relatia cu furnizorul  de executive search dintr-una tranzactionala,  in una consultativa.

Cum arata un proces de Executive Search?

1. Definirea cerintelor postului

Aceasta etapa a procesului implica colaborarea stransa intre companie si firma de executive search. Pentru a stabili profilul candidatului ideal, se vor include abilitatile, experienta si calificarile necesare pentru ocuparea postului. Aceasta etapa poate fi numita si un „market knowledge”. Angajatorii, alaturi de persoanele responsabile cu recrutarea, construiesc unul sau mai multe profiluri de candidati in acord cu cerintele pietei. 

2. Cautarea si identificarea candidatilor potriviti

Echipa de recrutare care caută candidati prin procesul de executive search utilizeaza o varietate de instrumente, surse si tehnici. Se recurge la networking, recomandari directe, baze de date specializate, studii de piata, evaluari.  Scopul este de a propune si implica in proces candidatii care se potrivesc cel mai bine profilului cautat. Cand se abordeaza un proces de Headhunting, deja postarea anunturilor nu mai este o etapa esentiala. Focusul este pe abordarea directa a candidatilor. 

3. Evaluarea si selectarea preliminara

Cand sunt identificati candidatii potriviti, consultatii ii vor implica intr-o evaluare initiala pentru a se asigura pentru si impreuna cu angajatorul, ca sunt potriviti pentru pozitia respectiva. Aceste evaluari se pot realiza prin interviuri preliminare, verificari de referinte (numai cu acordul prealabil scris al candidatului ), analiza istoricului profesional. 

4. Interviurile si evaluarea detaliata

In aceasta etapa, candidatii selectati trec prin interviuri mai complexe.  Le sunt evaluate abilitatile si competentele tehnice, abilitatile de leadership – acolo unde este cazul, profilul de personalitate. Pot fi implicati in interviuri situationale sau in elaborarea si sustinerea unor planuri de afaceri.  Aceasta etapa are rolul de a evalua potrivirea candidatilor cu postul, dar si cu compania.

5. Ofertarea si negocierea

Dupa selectarea candidatului finalist care a trecut prin etapele anterioare descrise mai sus cu succes, urmeaza negocierea si ofertarea de catre companie. Acum, partile implicate ajung sau nu la un acord comun. In aceasta etapa se discuta detaliile ofertei, atat verbal cat si in scris. Sunt prezentate prevederile contractului, pachetul de compensatii si beneficii, indicatorii de performanta pentru pozitiile de acest nivel, s.a.m.d. Oferta poate fi revizuita, de la caz la caz, in functie de asteptarile angajatului cu privire la postul ocupat. Modul de a pune problema de catre candidat este foarte important. Modul de renegociere a ofertei de catre candidat definesc abilitatile sale de negociere.  Diplomatia, persuasiunea, maturitatea profesionala si personala vor fi mai bine observate. Intr-un proces de Headhunting, ofertarea trebuie sa tina cont de nivelul financiar dorit de candidat, dar si de plus valoarea cu care poate veni acesta in companie. 

De ce sa alegi o companie de Headhunting & Executive Search

1. Focus pe cei mai potriviti angajati

Devine posibila misiunea de a atrage talente, de a propune cei mai potriviti oameni pentru posturile disponibile in companie. Se lucreaza cu baze specializate de date, networking, informatii despre piata, evaluarea candidatilor si oferirea de rapoarte detaliate despre competentele si abilitatile acestora.

2. Expertiza si abordare consultativa

Compania ce ofera servicii de executive search detine o experienta vasta in domeniul sau, o intelegere aprofundata a pietei, a diferitelor industrii si rolurilor in cadrul acestora. Detine networking, combina diferite metode pentru livrarea unei liste scurte de candidati eligibili pe care, de asemenea, ii trece printr-o evaluare customizata. Are in portofoliu si pune la dispozitia clientilor sai diferite instrumente de evaluare ale candidatilor, in acord cu obiectivele evaluarii si, de asemenea, acompanieaza clientul pe parcursul intregului proces cu o abordare consultativa. De la definirea unui anume rol in organizatie pana la faza de ofertare a candidatului ales, sau chiar pana la inductia angajatului, un proces de executive search adauga complexitate unei recrutari.

3. Atragerea de talente si eficientizarea resurselor prin Headhunting

Companiile isi sporesc sansele de a atrage talente, mergand asadar mai departe de propunerea unor candidati. Cunoasterea companiei de catre furnizorul implicat, a nevoilor si a culturii organizationale, definirea si calibrarea rolului cu organigrama si piata, implicarea intr-un assessment, sunt factori care converg spre probabilitatea ca organizatia sa angajeze si integreze pe post cea mai potrivita persoana pentru cresterea ei. In consecinta, alegand un furnizor si un proces de executive search se reduce foarte mult si riscul de replacement pentru un candidat. In acelasi timp, compania se poate concentra intr-o mai mare masura pe alte procese strategice, operationale sau de dezvoltare.

In consecinta, intre Headhunting, Executive Search sau procesul simplificat de recrutare, exista anumite diferente de abordare.  Obiectivul este acelasi, de a angaja in companie candidatii cei mai potriviti. Misiunea aceasta, in contextul in care provocarea deficitului de personal este tot mai mare, presupune talent, tenacitate, cunostinte vaste despre piata HR, experienta si versatilitate. Alege-i pe cei mai talentati pentru recrutarea talentelor! 

Daca ai nevoie de o oferta din partea noastra, trimite-ne o cerere aici: https://solutiiresurseumane.ro/contact/.