
Suntem o agentie recrutare care doreste sa impartaseasca cu candidatii si colegii din bransa, cateva idei importante pentru o angajare de succes.
Ce face o agentie recrutare
Recrutarea reprezinta procesul prin care o companie identifica, atrage, evalueaza si selecteaza candidatii potriviti pentru angajare pe posturile vacante. O agentie recrutare se ocupa de procesul externalizat de identificare, atragere intervievare, validare si propunere a celor mai buni candidati pentru clientii sai, in vederea angajarii.
Cum gestioneza o agentie recrutare procesul
Etapele procesului de recrutare pot varia in functie de companie si de specificul pozitiei deschise. Companiile pot adauga sau elimina anumite etape in functie de necesitatile lor. Etapele sunt:
-
- Documentarea privind industria, companiile si profilul candidatilor targetati
- Alegerea metodelor de recrutare
- Screeningul cv-urilor, selectatarea acestora
- Invitarea candidatilor la participarea la un interviu, intervievarea
- Aplicarea evaluarii, dupa caz, verificarea referintelor
- Validarea candidatilor si propunerea listei scurte cu candidati clientilor
- Organizarea interviurilor pentru clienti si solicitare feedback
- Comunicarea feedback-ului negativ persoanelor neselectate
- Comunicarea deciziei de angahare si oferta de angajare persoanei selectate
Importanta CV-ului pentru o agentie recrutare
Inntr-o agentie recrutare, Recruiterul va avea de analizat zeci sau chiar sute de cv-uri. Acestea pot fi ale aplicantilor directi la un anunt sau ale aplicantilor identificati prin cuvinte cheie pe site-urile de profil printr-o cautare activa.
Ce cv-uri au sansele cele mai mari de a fi ocolite intr-un screening pentru un job?
-
- Sa ajunga prea devreme, ori prea tarziu, fara sa anunte acest lucru in prealabil
- Daca au ajuns prea devreme, sa intrebe unde este locul de fumat sau daca pot primi o cafea
- Sa aiba o tinuta stridenta (culori tipatoare, materiale lucioase, paiete, machiaj strident) sau neingrijita, ori sa miroasa ca un fumator inrait
- Sa afiseze o atitudine aroganta
- Sa vina insotiti intr-un cadru formal de o alta persoana (sot, parinte, copil). Nu ne referim aici la discutiile din mediile informale.
- Sa se descrie, daca va fi cazul, folosind clisee: ex – “sunt dinamic si perfectionist”.
- Sa nu aiba un cv actualizat, lipsind de exemplu, una sau mai multe experiente. Desi acest criteriu pare sa fie legat de screening, in realitate multe dintre cv-uri vor fi descoperite ca fiind incomplete pe parcursul unui interviu.
- Lipsa de energie, a unei atitudini pozitive, mai ales atunci cand candidati pentru pozitii/companii unde atitudinea energica/optimismul se cer in mod expres.
- Sa vorbeasca in mod special despre familie, mai ales ca nu li se cer aceste detalii. Ori despre avantajele materiale legate de job, in mod excesiv. Sa faca referiri rautacioase in legatura cu fostii colegi ori angajatori.
- Sa fie incepatori, dar sa sustina ca cel mai bine li se potriveste acum un post de Manager, pentru ca tocmai au absolvit Facultatea de Management.
Pentru candidati, sfaturi de la o agentia recrutare Fox Expert Advice
3 atitudini neinspirate intr-un proces de recrutare
1. „Oricand o schimbare”
Intr-un proces de recrutare vei fi intrebat des de ce ai plecat de la locurile de munca anterioare. Acesta intrebare iti va fi adresata pentru ca angajatorul sa poata intelege mai bine cum iei deciziile legate de job, de cariera ta, dar si ce te motiveaza. Disponibilitatea excesiva si schimbarea frecventa a locului de munca pun sub semnul intrebarii stabilitatea pe care o oferi. Este o diferenta intre a fi deschis oportunitatilor, a face o schimbare fortata de anumite imprejurari si comportamentul fluctuant. Recruiterii vor fi rezervati in privinta unui „pattern” in conduita profesionala a candidatilor.
Recomandare
Este important sa constientizezi ce ti se potriveste profesional si ce nu (activitate, companie, s.a.m.d.). Schimbarea frecventa a locului de munca este acceptabila, pana intr-un punct, celor aflati la inceput. Nu este prea tolerata „seniorilor”. Pentru o agentie recrutare, concesiile facute candidatilor fluctuanti costa. Stabilitatea unui angajat pe post este importanta pentru clienti. Creditand o persoana fluctuanta intr-un proiect , un recruiter isi asuma riscul de a relua in scurt timp intregul demers, cu costuri financiare si non-financiare.
2. Manifesti dezinteres
Esti de acord sa vii la o discutie, dar, numai pentru avantajul negocierii, te pozitionezi ca o persoana total dezinteresata de o schimbare.
Recomandare
Daca pozitia prezentata ti-a trezit totusi interesul, recomandam sa oferi feedback. Poti comunica, astfel, ca vei analiza si vei decide, pe baza informatiilor primite, daca o schimbare/pozitia propusa este in acord cu nevoile tale si ale companiei in al carei proces de recrutare ai fost implicat. In acest fel poti mentine avantajul negocierii, fara a fi in mod eronat perceput dezinteresat si exclus din proces. In cazul in care pozitia nu prezinta interes, poti folosi acest prilej pentru comunica contextul in care te-ar atrage o schimbare.
3. „M-am razgandit”
Respingerea ofertei de angajare, acceptata ferm anterior este o situatie la care ar fi bine sa nu ajungeti.
In momentul acceptarii unei oferte de angajare, un proces de recrutare se apropie de final. Astfel, cautarile se opresc iar contracandidatii primesc, sau ar trebui sa primeasca feedbacknegativ. O oferta initial acceptata si apoi refuzata inseamna, aproape intotdeauna, reluarea unui proces de recrutare din punctul initial, chiar daca un alt candidat ar fi putut fi ales din lista scurta.
Recomandare
Daca esti indecis/a in ce priveste oferta de angajare, indiferent de motiv, solicita timp sa o analizezi inainte de a transmite un raspuns final. Incearca sa nu privesti recruiter-ul ca persoana de cealalta parte a baricadei. Fiind deschis/a, oferta de angajare nu va fi declinata catre un alt candidat in aceasta etapa a discutiilor, pana la comunicarea unui eventual refuz din partea ta.
Cum sa primesti feeedback
Feedback-ul nu este generat intr-un proces de recrutare dintr-o ecuatie matematica – poate fi chestiune de chimie. uneori de buget alocat unei pozitii vs. asteptarile financiare ale candidatului. Tot la fel de bine poate sa aiba la baza concluzia clientului ca un profil nu se potriveste personal sau profesional/tehnic organizatiei sau postului. Un feedback nu ar trebui, asadar, detaliat pentru ca legitimitatea unui refuz, indiferent cat de putin important ii pare candidatului, nu trebuie justificata. Clientul este pana la urma cel care va „cumpara„ si se va folosi de competentele unui candidat. Un alt motiv este ca, deseori, un feedback detaliat in recrutare nu este in esenta util candidatului. Ceea ce nu s-a potrivit unui proiect sau companii din profilul acestuia, ar putea fi tocmai motivul pentru care sa fie selectat alta data.
Ce sa nu pretinzi unui recruiter
Sa ofere un feedback detaliat, eventual telefonic, asupra motivelor pentru care candidatura unui candidat a fost refuzata de acesta/client. In general, si relatez atat din experienta personala dar si a colegilor din bransa, perceptia candidatului privind motivele pentru care nu a fost selectat nu va fi convergenta cu cea a intervievatorului. Mai mult, deschiderea candidatilor in a primi – fara mecanisme defensive – un feedback, este destul de redusa. Reticenta vine mai ales daca vin din randul celor care nu au un loc de munca in acel moment. Poti intreba, in schimb, daca are sugestii de recomandare pentru a iti imbunatati prestatia la urmatoarele interviuri.
Pentru recruiteri
3 atitudini neinspirate in recrutare
1. „Revenim cu un raspuns”
Atunci cand raspunsul se lasa atat de asteptat, incat candidatii intai se intreaba daca timpul in recrutare se masoara in saptamani jupiteriene sau terestre… In absenta clamata a feedback-ului, este important sa ne reamintim ca, in conduita profesionala sau de afaceri a oricarei persoane implicate, credibilitatea nu se poate edifica fara ca promisiunile sa fie respectate de partea care si le-a asumat. Unoeri, feedbackpul intarzie cand nu mai sunt vesti din partea factorilor decizionali. Si in acest caz puteti candidatii cat mai curand posibil.
2. Aroganta
Transmisa prin postura aceea mimico-posturala care sugereaza propria importanta vs. micimea candidatului (si viceversa, in unele situatii). Interviul nu este un dialog, are iz de interogatoriu. Candidatului i-a fost transmisa senzatia, dupa cat de bine sta cu increderea in sine, ca are scame pe sacou. Atentie la metoda interviului sub presiune, aplicata de unii recruiteri si necesara in unele situatii, poate fi confundata cu aroganta.
3. Superficialitatea
Daca lucrezi intr-o agentie recrutare, ai grija sa oferi suficiente informatii despre companie si post candidatilor. Evita intrebarile-sablon si mai ales, detestabila intrebare (de catre candidati) „Unde te vezi peste 5 ani?”. Banuim ca aceasta intrebare va fi apus deja sau este pe cale de disparitie. Mai ales ca intrebarile sablon vin si cu raspunsuri sablon, dupa care nici recruiterii nu se dau in vant.
Ce nu va face o agentie recrutare
In mod obisnuit, o agentie recrutare nu iti va dezvalui numele clientului pana la primul interviu. Se evita initiativa unora dintre candidati de a contacta direct compania angajatorului. Etapa filtrarii preliminare a candidaturilor este una dintre nevoile clientului in recrutare. Dar da, unii candidati nu tin cont de aceasta si chiar abordeaza direct angajatorul.
Sa va vorbeasca despre compania-client ca si cand ar cunoaste-o din interior
Candidatii isi doresc sa stie, in mod firesc, cat mai multe lucruri despre compania care recruteaza. Un recruiter care isi desfasoara activitatea intr-o agentie recrutare, va va oferi o imagine de ansamblu asupra unei companii. Nu poate oferi informatii detaliate intrucat se lucreaza pe proiecte si pentru mai multi clienti simultan. Informatiile nu pot fi asimilate la nivelul cuiva care cunoaste de mai mult timp si din interior o organizatie sau un departament.
Tips
Daca aveti rezerve in a da curs unei intalniri cu o agentie recrutare, intrucat nu vreti sa va implicati intr-un proces de recrutare pentru anumite companii, puteti intreba recruiterul daca proiectul este pentru compania „z„. Veti sti daca este cazul sa dati curs invitatiei la un interviu.
Andreea Nichifor HR Manager
-
- Cv-urile cu informatii incomplete (studii, experienta) sau redate “telegrafic”, in care nu sunt specificate, de exemplu, responsabilitatile fiecarei pozitii ocupate. Acest mod de a completa un cv poate fi un semn de superficialitate sau comoditate din partea candidatului. Totodata, cu informatii relevante insuficient descrise, scad sansele ca cv-ul sa fie selectat. Chiar dumnevoastra ati putea fi omul cel mai potrivit.
- Cv-urile neactualizate de multa vreme pe platfome de joburi. Cei care nu adus modificari in cv (+6 luni), transmit lipsa de interes pentru oportunitati profesionale sau al indisponibilitate din diferite motive.
- Cv-urile cu greseli gramaticale sau cu greseli de atentie
- Cv-urile cu poze de profil inadecvate, de exemplu, cele potrivite unui site de matrimoniale, nu vor fi tratate cu seriozitate de persoana ce gestionaza un proces de recrutare.
Te sfatuim ca agentie recrutare cum sa iti faci cv-ul
-
- Completati-va cv-ul cu informatii relevante legate de pozitia pentru care aplicati.
- Descrieti pe scurt, responsabilitatile indeplinite la locurile de munca pe care le-ati avut. Daca ati fost implicat in proiecte importante, enumerati-le. Ajutati-va, daca este cazul, de cifre concrete.
- Actualizati-va cv-ul cu ultimul loc de munca ocupat.
- Daca nu mai lucrati, faceti vizibil acest lucru in cv (din nou, actualizati-va statusul profesional). Pentru pozitii pentru care este necesara ocuparea urgenta a acestora, echipa angajatorului sau cea a agentiei de recrutare va contacta cu prioritate candidatii ce sunt disponibili imediat.
- Alegeti o poza potrivita, tip CI, de preferat in care purtati o tinuta office (exclus fotografii de la nunti, in postura de mireasa, chiar daca ati fost una foarte frumoasa – da, am mai vazut, de la plaja, s.a.m.d.). De asemenea, pentru un plus de profesionalism si pentru a evita eventuale ironii, alegeti un nume, o adresa de mail potrivita unei corespondente oficiale.
Greseli de evitat in procesele de recrutare
Din experienta noastra de agentie recrutare, recomandam candidatilor sa evite, in cazul unui interviu:
-
- Sa ajunga prea devreme, ori prea tarziu, fara sa anunte acest lucru in prealabil
- Daca au ajuns prea devreme, sa intrebe unde este locul de fumat sau daca pot primi o cafea
- Sa aiba o tinuta stridenta (culori tipatoare, materiale lucioase, paiete, machiaj strident) sau neingrijita, ori sa miroasa ca un fumator inrait
- Sa afiseze o atitudine aroganta
- Sa vina insotiti intr-un cadru formal de o alta persoana (sot, parinte, copil). Nu ne referim aici la discutiile din mediile informale.
- Sa se descrie, daca va fi cazul, folosind clisee: ex – “sunt dinamic si perfectionist”.
- Sa nu aiba un cv actualizat, lipsind de exemplu, una sau mai multe experiente. Desi acest criteriu pare sa fie legat de screening, in realitate multe dintre cv-uri vor fi descoperite ca fiind incomplete pe parcursul unui interviu.
- Lipsa de energie, a unei atitudini pozitive, mai ales atunci cand candidati pentru pozitii/companii unde atitudinea energica/optimismul se cer in mod expres.
- Sa vorbeasca in mod special despre familie, mai ales ca nu li se cer aceste detalii. Ori despre avantajele materiale legate de job, in mod excesiv. Sa faca referiri rautacioase in legatura cu fostii colegi ori angajatori.
- Sa fie incepatori, dar sa sustina ca cel mai bine li se potriveste acum un post de Manager, pentru ca tocmai au absolvit Facultatea de Management.
Pentru candidati, sfaturi de la o agentia recrutare Fox Expert Advice
3 atitudini neinspirate intr-un proces de recrutare
1. „Oricand o schimbare”
Intr-un proces de recrutare vei fi intrebat des de ce ai plecat de la locurile de munca anterioare. Acesta intrebare iti va fi adresata pentru ca angajatorul sa poata intelege mai bine cum iei deciziile legate de job, de cariera ta, dar si ce te motiveaza. Disponibilitatea excesiva si schimbarea frecventa a locului de munca pun sub semnul intrebarii stabilitatea pe care o oferi. Este o diferenta intre a fi deschis oportunitatilor, a face o schimbare fortata de anumite imprejurari si comportamentul fluctuant. Recruiterii vor fi rezervati in privinta unui „pattern” in conduita profesionala a candidatilor.
Recomandare
Este important sa constientizezi ce ti se potriveste profesional si ce nu (activitate, companie, s.a.m.d.). Schimbarea frecventa a locului de munca este acceptabila, pana intr-un punct, celor aflati la inceput. Nu este prea tolerata „seniorilor”. Pentru o agentie recrutare, concesiile facute candidatilor fluctuanti costa. Stabilitatea unui angajat pe post este importanta pentru clienti. Creditand o persoana fluctuanta intr-un proiect , un recruiter isi asuma riscul de a relua in scurt timp intregul demers, cu costuri financiare si non-financiare.
2. Manifesti dezinteres
Esti de acord sa vii la o discutie, dar, numai pentru avantajul negocierii, te pozitionezi ca o persoana total dezinteresata de o schimbare.
Recomandare
Daca pozitia prezentata ti-a trezit totusi interesul, recomandam sa oferi feedback. Poti comunica, astfel, ca vei analiza si vei decide, pe baza informatiilor primite, daca o schimbare/pozitia propusa este in acord cu nevoile tale si ale companiei in al carei proces de recrutare ai fost implicat. In acest fel poti mentine avantajul negocierii, fara a fi in mod eronat perceput dezinteresat si exclus din proces. In cazul in care pozitia nu prezinta interes, poti folosi acest prilej pentru comunica contextul in care te-ar atrage o schimbare.
3. „M-am razgandit”
Respingerea ofertei de angajare, acceptata ferm anterior este o situatie la care ar fi bine sa nu ajungeti.
In momentul acceptarii unei oferte de angajare, un proces de recrutare se apropie de final. Astfel, cautarile se opresc iar contracandidatii primesc, sau ar trebui sa primeasca feedbacknegativ. O oferta initial acceptata si apoi refuzata inseamna, aproape intotdeauna, reluarea unui proces de recrutare din punctul initial, chiar daca un alt candidat ar fi putut fi ales din lista scurta.
Recomandare
Daca esti indecis/a in ce priveste oferta de angajare, indiferent de motiv, solicita timp sa o analizezi inainte de a transmite un raspuns final. Incearca sa nu privesti recruiter-ul ca persoana de cealalta parte a baricadei. Fiind deschis/a, oferta de angajare nu va fi declinata catre un alt candidat in aceasta etapa a discutiilor, pana la comunicarea unui eventual refuz din partea ta.
Cum sa primesti feeedback
Feedback-ul nu este generat intr-un proces de recrutare dintr-o ecuatie matematica – poate fi chestiune de chimie. uneori de buget alocat unei pozitii vs. asteptarile financiare ale candidatului. Tot la fel de bine poate sa aiba la baza concluzia clientului ca un profil nu se potriveste personal sau profesional/tehnic organizatiei sau postului. Un feedback nu ar trebui, asadar, detaliat pentru ca legitimitatea unui refuz, indiferent cat de putin important ii pare candidatului, nu trebuie justificata. Clientul este pana la urma cel care va „cumpara„ si se va folosi de competentele unui candidat. Un alt motiv este ca, deseori, un feedback detaliat in recrutare nu este in esenta util candidatului. Ceea ce nu s-a potrivit unui proiect sau companii din profilul acestuia, ar putea fi tocmai motivul pentru care sa fie selectat alta data.
Ce sa nu pretinzi unui recruiter
Sa ofere un feedback detaliat, eventual telefonic, asupra motivelor pentru care candidatura unui candidat a fost refuzata de acesta/client. In general, si relatez atat din experienta personala dar si a colegilor din bransa, perceptia candidatului privind motivele pentru care nu a fost selectat nu va fi convergenta cu cea a intervievatorului. Mai mult, deschiderea candidatilor in a primi – fara mecanisme defensive – un feedback, este destul de redusa. Reticenta vine mai ales daca vin din randul celor care nu au un loc de munca in acel moment. Poti intreba, in schimb, daca are sugestii de recomandare pentru a iti imbunatati prestatia la urmatoarele interviuri.
Pentru recruiteri
3 atitudini neinspirate in recrutare
1. „Revenim cu un raspuns”
Atunci cand raspunsul se lasa atat de asteptat, incat candidatii intai se intreaba daca timpul in recrutare se masoara in saptamani jupiteriene sau terestre… In absenta clamata a feedback-ului, este important sa ne reamintim ca, in conduita profesionala sau de afaceri a oricarei persoane implicate, credibilitatea nu se poate edifica fara ca promisiunile sa fie respectate de partea care si le-a asumat. Unoeri, feedbackpul intarzie cand nu mai sunt vesti din partea factorilor decizionali. Si in acest caz puteti candidatii cat mai curand posibil.
2. Aroganta
Transmisa prin postura aceea mimico-posturala care sugereaza propria importanta vs. micimea candidatului (si viceversa, in unele situatii). Interviul nu este un dialog, are iz de interogatoriu. Candidatului i-a fost transmisa senzatia, dupa cat de bine sta cu increderea in sine, ca are scame pe sacou. Atentie la metoda interviului sub presiune, aplicata de unii recruiteri si necesara in unele situatii, poate fi confundata cu aroganta.
3. Superficialitatea
Daca lucrezi intr-o agentie recrutare, ai grija sa oferi suficiente informatii despre companie si post candidatilor. Evita intrebarile-sablon si mai ales, detestabila intrebare (de catre candidati) „Unde te vezi peste 5 ani?”. Banuim ca aceasta intrebare va fi apus deja sau este pe cale de disparitie. Mai ales ca intrebarile sablon vin si cu raspunsuri sablon, dupa care nici recruiterii nu se dau in vant.
Ce nu va face o agentie recrutare
In mod obisnuit, o agentie recrutare nu iti va dezvalui numele clientului pana la primul interviu. Se evita initiativa unora dintre candidati de a contacta direct compania angajatorului. Etapa filtrarii preliminare a candidaturilor este una dintre nevoile clientului in recrutare. Dar da, unii candidati nu tin cont de aceasta si chiar abordeaza direct angajatorul.
Sa va vorbeasca despre compania-client ca si cand ar cunoaste-o din interior
Candidatii isi doresc sa stie, in mod firesc, cat mai multe lucruri despre compania care recruteaza. Un recruiter care isi desfasoara activitatea intr-o agentie recrutare, va va oferi o imagine de ansamblu asupra unei companii. Nu poate oferi informatii detaliate intrucat se lucreaza pe proiecte si pentru mai multi clienti simultan. Informatiile nu pot fi asimilate la nivelul cuiva care cunoaste de mai mult timp si din interior o organizatie sau un departament.
Tips
Daca aveti rezerve in a da curs unei intalniri cu o agentie recrutare, intrucat nu vreti sa va implicati intr-un proces de recrutare pentru anumite companii, puteti intreba recruiterul daca proiectul este pentru compania „z„. Veti sti daca este cazul sa dati curs invitatiei la un interviu.
Andreea Nichifor HR Manager