feedback pozitiv si satisfactie angajati
  • mai, 2025
  • sru_admin
  • 0

Feedback-ul pozitiv reprezinta o modalitate valoroasa de validare profesionala si personala la locul de munca. Fiecare persoana simte nevoia de a fi apreciata. Feedback-ul pozitiv este o parte esentiala din cultura organizationala pozitiva, orientata spre leadership, dar si o componenta importanta a dinamicii relationale si comunicarii umane, in general.

De ce sa folosesti feedback-ul pozitiv?

Oferirea de feedback pozitiv la locul de munca intareste satisfactia personala si performanta si consolideaza relatiile pozitive. Oamenii au nevoie sa se simta vazuti si apreciati. Feedback-ul pozitiv este un mod prin care oamenii isi pot exprima aprecierea unii fata de altii, ceea ce contribuie la crearea unui mediu suportiv si sanatos de lucru. Totusi, fara a fi parte a unei culturi organizationale constructive, unde increderea, respectul reciproc si colaborarea sunt normalitatea, feedback-ul pozitiv poate fi perceput ca strategie de manipulare sau crea confuzie si neincredere.

Feedback-ul, intre apreciere sincera, critica si lauda exagarata

Este binecunoscuta tendinta oamenilor de a fi vocali cand ceva ii nemultumeste. Oamenii ezita insa sa ofere feedback pozitiv. Teama de a fi perceputi ca linguşitori, lipsa unui obicei in a recunoaste meritele celorlati, focusarea pe aspectele negative, frica de a fi „exploatati”, sunt tot atatea motive pentru a nu manifesta “generozitate” sociala. In multe situatii, atentia se indreapta mai degraba spre critici sau aspecte negative. Nu toti investesc timp si efort pentru a evidentia calitatile si realizarile celor din jur, chiar daca, paradoxal, toti simțim nevoia de apreciere.

Intelegerea acestor bariere sau temeri ne poate ajuta să cultivam arta de a oferi feedback deschis si constructiv. Aprecierea autentica poate sa devina o obisnuinta benefica pentru toti. Chiar daca si critica are rolul sau in dezvoltare si presupune abilitatea a fi deschisi catre aceasta fara a ne simti lezati, feedback-ul pozitiv este un cadou care confera recunoastere. Feedback-ul pozitiv nu trebuie sa fie oferit doar de catre manageri sau supervizori, ci poate fi oferit si colegilor, furnizorilor , clientilor, candidatilor care nu vor merge mai departe intr-un proces de recrutare. Feedback-ul pozitiv costa putin, in schimb, valoreaza enorm! Contribuie la consolidarea relatiilor, a increderii sociale, profesionale, personale si implicit, la rezultatele obtinute in munca noastra.

Feedback-ul pozitiv se deosebeste de lingusire prin intentie, sinceritate si prin faptul ca este dezinteresat – nu urmareste un scop personal pentru a castiga favoruri sau avantaje personale. Lingusirea este manipulativa, nesincera, exagerata si are scopul de a procura beneficii proprii. Feedback-ul pozitiv, in schimb, este autentic, temperat, sustine dezvoltarea si increderea persoanei careia i se daruieste.  Este un cadou, fiind orientat spre sensul celui care primeste si pune in lumina calitati, situatii si comportamente reale.

Cum sa oferi feedback pozitiv

Frecventa, contextul si statutul ierarhic al persoanelor implicate sunt factori care influenteaza eficacitatea, autencitatea si impactul feedback-ului.

  • Un feedback oferit prea rar sau intr-un mediu de lucru toxic va fi perceput lipsit de sinceritate, precum si un feedback oferit frecvent, mai ales daca nu este bine calibrat. Atunci cand oferi feedback pozitiv, fii cat mai specific si clarifica motivele pentru care apreciezi munca depusa de angajat. Identifica exact ce anume a facut bine si evidentiaza acest aspect in mod clar. Daca feedback-ul pozitiv este vag sau neclar, creeaza confuzie si poate fi interpretat gresit. De asemenea, este important sa fii sincer. Ceilalti vor simti imediat daca feedback-ul este fortat sau neadevarat.

  • Contextul (momentul, locul, atmosfera) influenteaza foarte mult modul in care feedback-ul este perceput si integrat. Oferirea feedback-ului pozitiv imediat ce angajatul are o realizare poate fi o modalitate eficienta de a incuraja comportamentul pozitiv. Amanarea face ca acesta sa nu fie considerat important si sa isi piarda efectul.  In plus, recunoasterea publica a performantelor si calitatilor unei persoane poate avea un impact semnificativ asupra moralului si motivatiei sale. Cauta oportunitati de a oferi feedback pozitiv in fata colegilor de echipa sau a altor persoane relevante.
  • Statutul ierarhic poate dicta tonul și forma feedback-ului – cel venit de la un superior spre un subaltern trebuie sa fie, de obicei, orientat spre sustinere, iar feedback-ul intre colegi poate fi mai direct, dar constructiv.

Cum sa nu oferi feedback

Atunci cand oferi feedback pozitiv, evita sa faci comparatii inutile intre persoane. Fiecare individ are propriile sale calitati si realizari, iar comparatiile pot crea un mediu competitiv si nesanatos. Concentreaza-te pe aprecierea si recunoasterea calitatilor fiecarei persoane in parte, fara a le compara intre ele.

Desi este important sa fii sincer si apreciativ, evita exagerarile – te face sa pari lipsit de autenticitate si credibilitate. In loc sa exagerezi, incearca sa fii specific si sa evidentiezi aspectele concrete pe care le-ai remarcat sau apreciezi la acea persoana.

Feedback-ul pozitiv ar trebui sa fie clar si concis. Evita sa oferi complimente vagi sau generale, care nu aduc o valoare specifica persoanei respective. In loc sa spui doar „Ai facut o treaba buna”, explica in detaliu de ce consideri ca a fost o treaba buna si cum a contribuit la rezultatele finale.

Wellbeing si cultura organizationala pozitiva

Feedback-ul pozitiv poate fi o sursa importanta de motivatie pentru oameni. In relatiile de munca,  evidentierea aspectelor pozitive ii ajuta pe angajati sa-si recunoasca punctele forte si sa isi ajusteze abordarea in cazul in care exista oportunitati de imbunatatire.

Feedback-ul pozitiv poate ajuta la reducerea nivelului de stres de la locul de munca. Cand angajatii primesc apreciere,  sunt mai relaxati si increzatori in abilitatile lor si companie, ceea ce poate duce la o reducere a nivelului de stres si crestere a performantei. Dincolo de impactul unui feedback pozitiv la timpul potrivit, angajatorii interesati de partea de wellbeing pot oferi si alte instrumente pentru cresterea stimei de sine a angajatilor, a performantei, concomitent cu reducerea stresului, rezolvarea burnout-ului, prin antrenamentul cerebral cu neurofeedback. Aprecierea si interesul pentru bunastarea angajatilor contribuie la crearea unui mediu de lucru pozitiv. Atunci cand angajatii se simt valorizati sunt mai dornici sa contribuie la succesul companiei. De asemenea, studiile de satisfactia angajatilor si o politica de compensatii si beneficii solida contribuie sinergic la consolidarea unui employer branding si la crearea unei culturi organizationale pozitive.

Cum sa primesti feedback pozitiv?

Da, si primirea de feedback pozitiv este o arta. Este la fel de importanta ca si oferirea acestuia. Exact ca atunci cand primeste un cadou: cati dintre noi stiu sa primeasca? Cum ti-ar placea sa fie primit cadoul tau, daca ai oferi unul? Il oferi pentru bucuria celui care il primeste, sau pentru a-ti satisface o nevoie personala?

Arta de a primi feedback pozitiv presupune sa fii prezent/a. Sa oferi, la randul tau, atentie deplina persoanei care ofera si sa eviti atitudinea “mi se cuvine”. Meritele, evident, sunt ale tale. Insa persoana care ofera feedback pozitiv, te “vede”.  Foloseste acest feedback ca o resursa valoroasa pentru dezvoltarea profesionala si personala. Analizeaza cu atentie ce anume a fost apreciat si in ce fel poti sa continui sa aduci valoare. Utilizeaza feedback-ul pozitiv ca o sursa de inspiratie si motivatie pentru a-ti imbunatati abilitatile si performanta, in continuare. La randul tau, fii autentic/a cand oferi apreciere celorlalti – cu totii avem parti bune si dorinta de a fi apreciati. Negativismul nejustificat ucide spiritul , bunastarea psihologica si sufoca relatiile dintre oameni.

Concluzie

Atunci cand oamenii se simt apreciati si incurajati, contribuie, la randul lor,  la crearea unui mediu de lucru colaborativ, productiv si simt mai mult sens in munca lor. De cealalta parte, cultura care incurajeaza dezvoltarea continua prin feedback constructiv, motiveaza angajatii sa isi ofere apreciere si suport reciproc, ceea ce sporeste angajamentul fata de organizatie,  increderea si calitatea relatiilor interumane.

Dincolo de cuvintele pe care cineva le-ar folosi ca feedback pozitiv, numeroase cercetari in psihologia sociala si comunicarea umana demonstreaza ca simpla manifestare a simpatiei, empatiei si  interesului sincer fata de semeni este una dintre cele mai eficiente metode de a construi si mentine relatii armonioase. Astfel, uneori cel mai bun mod de a oferi feedback pozitiv este sa fim empatici si pozitivi unii cu ceilalti.

Ar putea sa te intereseza serviciile noastre de: Employer Branding, sau Assessment Center sau Dezvoltare personala.

 

Autor: Andreea Nichifor